بخش کلینیک زنان

اولین بیمارستان ایران در انجام زایمان بدون درد

بخش کلینیک زنان

کلینیک زنان و مامایی جهت کنترل مادران باردار و انجام مراقبت های پره ناتال و نیز چک آپ و مراقبت های زنان و دارای تخت های ژینکولوژی، امکانات کرایو، کوتر، NST، گذاشتن IUD و انجام تست پاپ اسمیر و سایر اقدامات درمانی توسط پزشک متخصص زنان و زایمان می باشد.
این بیمارستان جزو اولین بیمارستان های ایران در انجام زایمان بدون درد بوده است و امکانات لازم جهت تسکین دردهای زایمانی مادران باردار برای انجام زایمان تحت نظر متخصصین بیهوشی را دارا می باشد.

رئیس بخش کلینیک زنان

نام و نام خانوادگی

مطلبی در مورد رئیس بخش برای این قسمت درج شود

سرپرستار بخش

نام و نام خانوادگی

مطلبی درباره سرپرستار در این قسمت درج شود

توصیه های غذایی به مادران باردار

یک جراح و متخصص زنان با اشاره به نقش حیاتی مصرف ویتامین‌ها در رشد سیستم عصبی و سلول‌های مغز جنین گفت: کمبود ویتامین‌ها باعث ناهنجاری عصبی، افزایش خطر زایمان پیش ‌از موعد و فشارخون بارداری می‌شود.
الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زنان در دوران بارداری به ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B9، ید، آهن، کلسیم و ویتامین‌D، بیش ‌از هر دوران دیگری در زندگی نیاز دارند، گفت: از روزهای اول بارداری جذب ویتامین B9 که فولات یا اسید‌فولیک نامیده می‌شود، جزو اولین موادی است که در برنامه‌ غذایی باید گنجانده شود.
وی خاطر نشان کرد: این ویتامین‌ها در رشد سیستم عصبی و سلول‌های مغز جنین نقش مهمی را به ‌عهده دارد و کمبود آن باعث ناهنجاری عصبی، افزایش خطر زایمان پیش‌ از موعد و فشارخون بارداری می‌شود.
هاشمیان نایینی یادآور شد: موادغذایی که حاوی این مواد هستند شامل اسفناج، کلم، کاهو، ماش، سبزی‌های برگ‌ سبز، آجیل‌ها، آووکادو، بادام، عدس، طالبی و تخم‌مرغ است.
این جراح و متخصص زنان با تاکید بر لزوم مصرف ویتامین B9 قبل ‌از بارداری و در آغاز آن گفت: نیاز روزانه‌ مادر بین 400‌ تا ‌800 میلی‌گرم در روز است. مصرف این ماده در عملکرد خوب غده‌ ‌تیروئید در بدن حیاتی است و هورمون تیروئیدی باعث عملکرد خوب مغز جنین می‌شود.
وی افزود: جنین در شکم مادر نیاز به ید بیشتری دارد. این ماده در بدن مادر می‌تواند هورمون‌های خاص دیگر را بسازد. نیاز روزانه‌ مادر به ید 200 ‌میکروگرم در روز است و مواد‌غذایی حاوی آن غذاهای دریایی (ماهی، میگو) محصولات لبنی کم‌چرب و تخم‌مرغ هستند. نمک یددار یکی‌ از منابع غنی و تامین‌ کننده‌ ید بدن است.
این جراح و متخصص زنان گفت: اکثر زنان باردار از کمبود آهن در دوران بارداری رنج می‌برند و کمبود آن در بدن باعث خستگی و کاهش مقاومت بدن دربرابر بیماری‌ها می‌شود و آسیب‌های جدی به همراه دارد. نیاز روزانه زنان باردار به آهن بین 25 تا 35 میلی‌گرم است و بویژه در ماه‌های آخر بارداری مادر و جنین، هر ‌دو به آن احتیاج دارند. مواد غذایی حاوی آهن شامل گوشت‌قرمز، ماهی، گوشت بوقلمون است که آهن آن به ‌خوبی جذب بدن می‌شوند و تخم‌مرغ هم باید به‌ صورت آب‌پز استفاده شود تا مادر دچار مسمومیت در زمان بارداری نشود.
وی با اشاره به سبزی‌های تازه‌ برگ‌ سبز که باعث جذب بیشتر آهن در بدن می‌شوند، گفت: مصرف ویتامین‌ها بویژه ویتامین C باعث جذب بیشتر آهن در بدن می‌شود. نوشیدن قهوه و نوشابه‌های گازدار مانع از جذب بالای این ماده می‌شود. چای نیز باید کمتر نوشیده شود.
هاشمیان نایینی با بیان اینکه کلسیم برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های نوزاد لازم و ضروری است، گفت: اگر مادران در مصرف آن کوتاهی‌ کنند، خود دچار پوکی ‌استخوان در آینده می‌شوند. جنین دچار کمبود آن خواهد شد. بنابراین باید کلسیم در لیست مصرف روزانه قرار‌ گیرد. نیاز روزانه‌ به کلسیم برای زنان باردار یک گرم در روز از سه‌ ماهه‌ سوم بارداری است. مواد‌غذایی حاوی این ماده، محصولات لبنی کم‌چرب بویژه پنیر‌سفید، خامه‌ تازه، ماست و مصرف روزانه شیر است.
هاشمیان نایینی در خصوص اهمیت مصرف ویتامین‌ D در بارداری گفت: مصرف این ویتامین برای زنان باردار به ‌این ‌دلیل که باعث جذب بیشتر کلسیم و تثبیت آن در استخوان‌ها می‌شود مهم است. جذب کافی این ویتامین باعث می‌شود نوزاد در ماه‌های اول زندگی خود به میزان کافی ویتامین D دریافت کرده باشد.
این جراح و متخصص زنان بیان کرد: نیاز روزانه‌ این ویتامین برای زنان باردار 10 ‌میکروگرم است و موادغذایی حاوی ویتامین D، ماهی‌ها به‌ خصوص ماهی آزاد، روغن امگا3)، زرده‌ی تخم‌مرغ، جوانه‌ی‌گندم، کره، سبزی‌های برگ‌سبز و قرار‌گرفتن در معرض خورشید که بسیار لازم است.
هاشمیان نایینی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که کمبود هر یک از این عناصر در دوران بارداری خطرات جدی را برای مادر و جنین به همراه دارد و باید به اندازه‌ کافی آنها را به بدن رساند تا پس ‌از زایمان مادر و نوزاد هر ‌دو سلامت باشند.

9 توصیه به مادران باردار برای تولد بچه های تیزهوش

شاید باور نکنید اما حتی قبل از اینکه متوجه بارداری خود شوید و آزمایش بارداری بدهید، مغز کودک شما در حال شکل گیری است! لوله های عصبی و ساختمان هایی که برای رشد اعصاب و ستون نخاعی ضروری هستند، در هفته پنجم سیکل قاعدگی، پس از اینکه شما متوجه توقف قاعدگی تان شدید، شروع به شکل گیری می کنند....
سپس تکامل مغزی کودک به سرعت ادامه می یابد. به خاطر همین است که شما دراولین هفته های بارداری به شدت احساس خستگی می کنید. تا حالا به این فکر کرده اید که چگونه می توان از همان زمانی که جنین در شکم مادر است هوش او را افزایش داد؟ این نوشته، پاسخی است به همین سوال.

1- مکمل روغن ماهی بخورید
اسیدهای چرب امگا ۳ حاوی DHA و AA هستند. حتما می پرسید اینها چه موادی هستند؟ این مواد در مغز سالم انسان فراوان هستند و از جمله اسیدهای چربی هستند که برای تکامل مغز در حال شکل گیری جنین ضروری اند. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد دریافت مکمل اسیدچرب امگا۳ در دوران بارداری تاثیرات مثبتی در تکامل مغز کودکان دارد. در هفته های ۲۷ تا ۳۰ بارداری، زمانی که مغز به سرعت در حال رشد است، دریافت مکمل اسیدچرب امگا۳ تاثیر بسزایی در افزایش کارایی مغز او دارد، بنابراین باید سوخت بیشتری برای تکامل بهتر مغز به جنین برسد. طبق مطالعات محققان دانشگاه شیکاگو، کودکانی که مقدار مناسبی DHA و AA دریافت کرده اند دارای ضریب هوشی بالاتری بوده و از قدرت بینایی بهتری هم برخوردار هستند. روغن ماهی یکی از بهترین منابع امگا۳ است. دانه های برخی گیاهان مانند آفتاب گردان و کتان هم دارای امگا۳ فراوانی است. البته پزشکان با مصرف میزان زیادی از این مواد در دوران بارداری موافق نیستند. بهترین راه دریافت مکمل روغن ماهی است. می توانید از پزشک خود در مورد بهترین و ایمن ترین نوع آن سوال کنید.

2- چکاپ ها را جدی بگیرید
خیلی بهتر است که قبل از اینکه تصمیم به بارداری بگیرید از سلامت کلی خود مطمئن شوید. با انجام یک آزمایش خون و ادرار می توانید متوجه شوید که در کجای طیف سلامتی هستید. بعد از بارداری هم حتما با مراجعه به پزشک از سلامت خود و جنین تان مطمئن شوید. گاهی آزمایش ادرار برای آگاهی از مسمومیت بارداری لازم است. مسمومیت بارداری درصورتی که مورد غفلت واقع شود می تواند سبب زایمان زودرس شود.. اگر به طور پیشرونده شکم تان بزرگ نشود، ممکن است علامتی از این باشد که جفت خون و مواد مغذی کافی به جنین نمی رساند و ممکن است شما در معرض خطر مسمومیت بارداری باشید. کودکانی که خیلی زودتر از موعد متولد می شوند ممکن است در خطر عوارض جدی مغزی باشند.

3- برایش آواز بخوانید
محققان معتقدند که جنین در شکم مادرش هر آنچه در دنیای بیرون اتفاق می افتد را می شنود و همه اینها به نوعی روی مغزش تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد نوزادان به طرف صدای مادر برمی گردند و این نشان می دهد نه تنها آنها دنیای بیرون را می شنوند، بلکه بین صداهای غریبه و آشنا را هم تمایز قایل می شوند. حتی اگر برایش کتاب نخوانید و موسیقی نگذارید، وقتی او در رحم مادر لگد می زند و می چرخد، چیزهایی در مورد محیط اطرافش یاد می گیردو این برای فرآیند یادگیری ضروری است. همه این تجربه ها رشد و تماس سلول های مغزی را تحریک می کند و تماس سلو ل های مغزی یعنی آمادگی برای آموختن. پس سعی کنید پس از هفته ۲۰ بارداری کتاب های شکسپیر برایش بخوانید و سمفونی های موتزارت را برایش بگذارید تا حس شنوایی او تقویت شود. برایش آواز بخوانید و در پایان روز لالایی بخوانید. این کار هم به خودتان و هم به او آرامش می دهد.

4- آرام و صبور باشید
بارداری دوران پراسترسی است. شاید ممکن باشد کارهای زیادی را در یک دوره کوتاه انجام دهید، بنابراین سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. زندگی بدون استرس نه تنها بارداری را راحت تر می کند بلکه برای کودک متولدنشده تان هم مفید است. گفته می شود، تولید هورمون های زیاد استرس در بدن مادر می تواند تاثیر منفی روی تکامل جنین داشته باشد. هورمون استرس با زایمان زودرس هم ارتباط دارد. حتی اگر شما تا زمان ترم کودک را در شکم خود داشته باشید، بین هورمون استرس و بارداری و اشکال در فرآیند یادگیری و توجه و اضطراب در کودک ارتباط وجود دارد.

5- دور سیگار و الکل خط بکشید
اگر قبل از بارداری الکل و سیگار مصرف می کردید، وقتی خبر بارداری خود را می شنوید حتما باید نوشیدن الکل را کنار بگذارید و سیگارتان را هم ترک کنید. الکل قبل از اینکه کبد شما بتواند آن را از بین ببرد، از جفت عبور کرده و به جنین می رسد. کبد جنین شما هم هنوز آنقدر کارآمد نیست تا بتواند الکل را متابولیزه کند بنابراین دچار آسیب های جدی می شود. نوشیدن الکل علاوه بر اینکه جنین را در معرض خطر نشانگان الکل جنینی قرار می دهد بلکه می تواند سبب عقب افتادگی ذهنی و مشکلات یادگیری و رفتاری در جنین شود.

6- رژیمی مناسب داشته باشید
بارداری زمانی برای رژیم گرفتن نیست. غذاهای سالم بخورید و رژیمی متعادل و متنوع انتخاب کنید که سرشار از پروتئین، غلات کامل، حبوبات، میوه و سبزی باشد. گرسنگی به خود ندهید چرا که با این کار کودک خود را در معرض خطر تاخیر تکامل گفتاری و حرکتی و کاهش ضریب هوشی قرار داده اید.

7- ویتامین ها را فراموش نکنید
مولتی ویتامین هایی که برایتان تجویز می شود سرشار از مواد مغذی و موادی است که جنین برای رشدونمو به آن احتیاج دارد. اسیدفولیک مهم ترین و بااهمیت ترین ماده برای تکامل مغزی جنین در حال رشد است چرا که این ماده خطر بیماری اسپانیا بیفیدا و سایر مشکلات عصبی را در کودک کاهش می دهد. همه زنان در دوران باروری باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک مصرف کنند تا مطمئن شوند که مقدار کافی از این ماده هنگام بارداری در بدنشان موجود است.

8- زیر نظر پزشک تان ورزش کنید
ورزش استرس شما را کاهش می دهد. خطر مسمومیت بارداری که منجر به زایمان زودرس می شود هم با ورزش کردن کمتر می شود. طبق مطالعه محققان آمریکایی کالج پزشکی ورزش، کودکان مادرانی که در بارداری ورزش می کنند، مثلا یوگا انجام می دهند یا پیاده روی می کنند سیستم عصبی آنها بلافاصله بعد از زایمان سریع تر متکامل می شود. در سن ۵ سالگی نمره آنها در آزمون های هوش و زبان بالاتر است. پس وقتی باردارید حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.

9- دوش آب داغ نگیرید
تحقیقات نشان می دهد گرمای زیاد و دوش گرفتن با آب خیلی داغ، سبب نقایص لوله عصبی می شود. بنابراین از دوش گرفتن با آب خیلی داغ، سونا و حمام بخار خودداری کنید. در اوایل بارداری تب بالا با بروز مشکلاتی در تکامل سیستم عصبی جنین ارتباط دارد. بنابراین وقتی فردی دوش آب داغ هم می گیرد دمای بدنش بالا می رود. اگر دما بیش از ۸/۳۸ درجه بالا رود، می تواند چنین مشکلاتی را برای جنین ایجاد کند.